Overlijden paus emeritus Benedictus XVI

Ik had al lange tijd gepland om in ItaIië op vakantie te gaan, zodat ik mijn ouders na de kerstdagen kon bezoeken. Nooit had ik gedacht dat ik zo’n historisch moment zou meemaken.
In 2013 is voor het eerst een Paus “met emeritaat” gegaan, namelijk Paus Benedictus. Benedictus ging wonen in een klooster in het Vaticaan. Daar bleef hij voor de kerk bidden. Niemand had verwacht dat hij nog zo lang zou leven. Hij is afgelopen jaar 95 geworden. Op 31 december is hij naar de hemel gegaan.

Vanaf 1 januari was ik in Rome. Op maandag 2 januari, na lang in de rij gestaan te hebben, heb ik Benedictus gezien.

Hij werd als Paus opgebaard, dus met alle eer.

Na een aantal dagen mocht ik zelfs zijn uitvaart bijwonen. Dat was heel bijzonder. Het begon op 9.30 uur in de ochtend en het was in het openlucht, op het Sint Pietersplein. Duizenden mensen waren gekomen en iedereen werd gecontroleerd. Vroeg in de ochtend, om 6.30 uur, stonden we daarom al in de rij.

Het was koud en er hing een dikke mist, maar de sfeer was heel intens. Op het plein zat naast mij een bekende Amerikaanse journalist, waarmee ik een paar woorden heb gewisseld. Ik kende zijn boeken en ik vond het heel bijzonder om hem te ontmoeten. Het is indrukwekkend dat heel de wereld bij het overlijden van Paus Benedictus stilstond. Onze kerk is echt een wereldkerk.

Paus Franciscus heeft mooie woorden uitgesproken over Paus Benedictus. Hij noemde hem “trouw”. Dit woord bleef bij mij hangen: trouw! Trouw aan de kerk, trouw aan Jezus, trouw aan alle mensen van wie hij als Paus de herder is geweest. Ik hoop ook om altijd trouw te blijven, naar zijn voorbeeld.

Pastoor Marco